Saturday, July 4, 2015

Snabb Key Lime-paj

Ojoj. Nu har jag äntligen tagit tag i den där idén och lite småhemliga drömmen om att starta en bakblogg. Vi får väl se hur detta går... Till en början vill jag bara ge cred till Ludwig Sandström för den fantastiskt fina flöjtbilden i min header som han tog på Ingesunds flöjtklass egna konsert! It was awesome! :3

Jag tänkte hur som helst inviga bloggen med ett lite enklare recept som jag nyligen lärde mig på jobbet! Eftersom jag på jobbet bakade lite sådär i all hast under instruktion från andra så kom jag inte ihåg det exakta receptet men återskapade det lite sådär ungefärligt igårkväll när jag bakade denna smarriga key lime-paj hemma! Detta är ett väldigt enkelt recept och det går snabbt att baka. När jag surfade runt på andra recept såg jag att de flesta innehåller ägg vilket inte detta recept gör. Jag måste erkänna att jag inte vet vilka fördelar det finns med att ha ägg i men jag vet att i detta recept behövs det i alla fall inte. Det blir hur smarrigt som helst ändå med enbart lime och kondenserad mjölk :)

Ingredienser:

18 digestivekex
Ca 125 g smör
4 - 5 limefrukter (saft från alla, skal från 2)
1 2/3 - 2 burkar kondenserad mjök à 400 g.

Börja med att mixa digestivekexen eller krossa med en kavel. Smält smör och blanda med de krossade kexen. Tryck ut smeten i en form med löstagbar botten. Jag använde mig av en vanlig ringform. Det viktiga här är att göra kanterna tillräckligt höga så att inte fyllningen rinner över när det är dags att fylla pajen. Kanterna på min botten blev ca 3 cm höga.
Grädda bottnen i 175° i 8 - 10 minuter, i mitten av ugnen.

Riv skalet från två av limefrukterna. Pressa saften från resten. Antalet limefrukter man behöver beror lite på hur stora de är. Är de lite större räcker det med fyra men är de mindre behöver man kanske fem. De limefrukterna jag hittade var gigantiska så jag behövde bara tre :) Blanda skalet och saften från limefrukterna tillsammans med den kondenserade mjölken. Häll sedan i fyllningen i formen och låt pajen stå och stelna i kylen i någon timme.
Sen är det hela färdigt!


Detta är en riktigt enkel och smarrig paj. Perfekt att bjuda på när det är sommar och varmt ute. Denna paj skulle nog gå att göra ganska bra glutenfri också. Då byter man helt enkelt ut de vanliga digestivekexen mot glutenfria. Jag misstänker att de glutenfria digestivekexen är något mindre så man får ju anpassa receptet på bottnen något. Det viktiga är att smeten inte blir för lös för då kommer den bara rinna ihop i formen, samtidigt som den måste gå att forma till kanter.

Lycka till med bakandet!

No comments:

Post a Comment