Tuesday, July 14, 2015

Choklad-cupcakes med creme cheese-frosting

Eftersom sommarvädret fortfarande är sådär får en hitta på andra saker än sol och bad. Föreslagsvis bakning. I förra veckan kom mormors syster på besök från Stockholm och mormor beställde då lite cupcakes av mig. Det här är ett superbra och enkelt recept som min mamma kom på för en herrans massa år sen. Det är i stort sett omöjligt att misslyckas och receptet är lätt att ändra på om man vill ha andra varianter av muffins!

Ingredienser:

4 dl vetemjöl
1,5 dl strösocker
1 dl kakao
3 tsk bakpulver
2 ägg
125 g smält smör
2,5 dl mjöl
200 g choklad

Frosting:

60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk citronsaft
100 g Philadelphiaost

Blanda de torra ingredienserna. Smält smör och låt svalna något. Vispa ägg, smör och mjölk. Blanda sedan ned de torra ingredienserna. Hacka choklad och rör i den i smeten. För att få den bästa cupcakes-toppen ska en försöka fylla formarna till ca 2/3. De blir då inte helt platta och samtidigt undviker en de där jättetopparna som är i stort sett omöjliga att breda frosting på :) Grädda muffinsarna i mitten av ugnen i 170° i 20 - 30 minuter.
Ställ muffinsarna för att svalna.

Till frostingen vispar en sedan smör, florsocker, vaniljsocker och citronsaft krämigt. Till en början känns det som en löjlig mängd florsocker och en tror nästan att det aldrig ska bli smet av det men fortsätt bara att vispa. Jag brukar köra en rejäl omgång med elvispen och sen röra ihop det med gaffel också. Då undviker en de där tråkiga florsockerklumparna som annars lätt uppstår i denna typ av frosting. Vispa till sist i Philadelphian. Om en vill kan en färga frostingen. Jag gjorde denna gång rosa frosting eftersom jag ville göra ros-spritsning :)


För att få den där rosformen använder jag mig av en ganska stor stjärntyll. Jag börjar i mitten och jobbar mig sedan utåt. Jag passade även på att dekorera med små gröna kristyrblad som jag och mamma gjorde för ett tag sedan tillsammans med en massa kristyrblommor ^_^



Som jag sade tidigare är detta recept väldigt lätt att modifiera. Om en till exempel vill göra bärmuffins byter en bara ut kakaon mot 1 dl mjöl till och chokladen mot 2 dl bär blandat med 2 msk vetemjöl :)

Lycka till och keep on baking i detta tråkiga väder!

No comments:

Post a Comment