Sunday, August 30, 2015

Äppel- och myntasorbet + världens bästa kladdkaka

Jeez, det har varit intensiva veckor på sistone vilket innebär ---> inte så mycket bakande.
Igår bestämde jag mig dock för att det var dags att unna mig att ta det lite lugnt och baka något gott och för att kompensera den senaste tidens inaktivitet lägger jag ut två recept den här gången! 

Jag älskar glass, speciellt hemmagjord glass, så jag drog fram mormors gamla glassmaskin och började experimentera. Jag åt en supergod äppel- och myntasorbet på Glasskulturen i Lund för någon vecka sedan och ville prova att göra något liknande. På begäran från familjen gjorde jag lite kaka till också. Här nedan kan ni se resultat och recept! :)


Äppel - och myntasorbet.

4 st äpplen
 (i receptet som jag använde mig av och sedan modifierade något stod det Granny Smith, men jag använde mig av syrliga röda äpplen istället)
6 dl vatten
3 dl socker
4 krm citronsyra
saften från 1/2 citron
1 vaniljstång
2 msk glykos
1 liten näve myntablad

Dela vaniljstången och skrapa ut fröna. Koka upp vatten, socker, citronsyra, citronsaft med vaniljstång + frön. Under tiden som lagen kokar upp delar du äpplena i små bitar. Lägg sedan i äppelbitarna och låt koka under lock i ca 10 minuter. 

Sila bort äppelbitarna med en finmaskig sil. Lägg de överblivna äppelbitarna i en skål och mixa till ett fint mos. Rör ned ungefär 5 matskedar av moset tillsammans med 2 msk glykos i lagen och låt allt svalna. Kör sedan blandningen i glassmaskin tills den får "sorbetkonsistens".  Äppelmoset som blir över kan en sedan tillexempel använda i muffins eller ha på gröt.


Det här kladdkaksreceptet är det godaste och lättaste jag vet. Det är i stort sett omöjligt att misslyckas med och är en stor favorit här hemma.

Världens bästa kladdkaka.

2 ägg
3 dl socker
1 1/4 dl smör
1 1/2 dl mjöl
4 msk kakao
1 1/2 tsk vaniljsocker

Vispa ägg och socker pösigt. Smält smör och låt svalna. Blanda de torra ingredienserna i en skål. Vispa ned smör och de torra ingredienserna i äggblandningen. Häll smeten i smord och bröad form. Grädda i 150 grader i mitten av ugnen i ca 35 minuter.

Allergier/specialkost: Denna sorbet innehåller, som ni ser, ingen äggvita som vissa sorters sorbet kan göra och är således helt vegansk! 



No comments:

Post a Comment